Çağdaş İslam Düşünürleri

İslam coğrafyası özelinde son yüzyılın siyasi-sosyal ve dini tartışmaları ile bu tartışmalarda rol oynayan öncü isimlerin yer aldığı Çağdaş İslam Düşünürleri derslerimiz,  İslam düşünce dünyasının son yüzyıldaki durumu hakkında bilgi sahibi olmanızı sağlayacak ve buradan hareketle bir gelecek vizyonu oluşturabilmenize yardımcı olacaktır. Muhammed İkbal’den Fazlurrahman’a, Hasan el-Benna’dan Aliya İzzetbegoviç’e, Mustafa Sabri Efendi’den Said Nursi’ye kadar birçok önemli İslam düşünürünün yer aldığı derslerimizde, ilgili düşünürlerimizin problemler karşısında nasıl bir pozisyon geliştirdiklerini alanında uzman akademisyen hocaların anlatımıyla daha yakından göreceksiniz.

Kursun Sonunda Ne Öğreneceğiz?

Düşünürlerin;

  • Ele aldıkları problemleri ve ortaya koydukları çözüm önerilerini,
  • İhya-Islah-Tecdid-Adalet-Demokrasi gibi kavramlar üzerinden siyasi düşüncelerini,
  • İslam birliği anlayışı çerçevesinde hilafet hakkındaki görüşlerini
  • Dinde aklın yerine dair ön plana çıkan düşüncelerini,
  • Sekülerizme dair yaklaşımlarını,
  • Etkilendikleri ve etkiledikleri önemli isimleri,
  • Kabul edilen ve eleştirilen görüşlerini öğreneceğiz.

Bu Kursa Kimler Katılmalı?

  • Eleştirel düşünceye açık,
  • Son dönem İslami düşünce çalışmalarına meraklı,
  • İlahiyat/İslami ilimler fakültelerinde okuyan lisans/yüksek lisans/doktora öğrencileri ile,
  • Çağdaş İslam Düşüncesine ilgi duyan hemen herkes bu kursa katılabilir.

1
Öncü Kişiler ve Temel Tartışmalar
61 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MehmetAliBüyükkara #TemelTartışmalar

Bu videoda Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nin İslam Mezhepleri Tarihi hocalarından Prof. Dr. Mehmet Ali Büyükkara, Çağdaş İslam Düşüncesi’nin temel problemleri ile bu problemleri ortaya çıkaran sosyokültürel arka planı anlatarak İslam dünyasının son yüzyılda ortaya koyduğu düşünsel sürecin anlaşılmasının birçok açıdan önemini vurguladı.

Prof. Dr. Mehmet Ali Büyükkara

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden 1990’da mezun oldu. 1997 yılında Edinburgh Üniversitesi’nde Mezhepler Tarihi alanında doktorasını tamamladı. 2006 yılında profesör oldu. Çağdaş İslami akımlar ve hareketler, Şiilik ve bugünkü selefilik konularında yayınlar hazırladı.

Öncü Kişiler ve Temel Tartışmalar I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Çağdaş İslam düşüncesi nedir?
  • İslam dünyasında gerileme nerede ve nasıl başladı?
  • 19. ve 20. yüzyıldaki siyasi ve askeri olayların İslam dünyasına etkisi ne olmuştur?
  • "Bu halden nasıl kurtulabiliriz?" sorununa hangi çözüm önerileri ileri sürülmüştür?
  • Islahatçılık düşüncesinin temel söylemi nedir?
  • Gelenekçiler neyi savunuyor?
  • Modernizm düşüncesi ne öneriyor?
  • İçtihat tartışmaları hangi zemin üzerinde yapılmıştır?
  • Geleneksel eğitim kurumu olan medreselerde nasıl bir ıslah fikri ortaya atılmıştır?


2
Cemaleddin Efgani
108 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MehmetDalkılıç #CemaleddinEfgani

Bu videoda İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Mezhepler Tarihi hocalarından Prof. Dr. Mehmet Dalkılıç, “İslam dünyası neden bu halde?” sorusuna Cemaleddin Efgani’nin verdiği cevapları anlattı. Cemaleddin Efgani’ye göre İslam dünyasının siyasi birliğinin olmamasının yol açtığı büyük problemleri ele aldı ve çözüm önerilerini irdelemeye çalıştı. Efgani’nin görüşlerinin nasıl bir siyasi atmosfer içerisinde yayıldığını, görüşlerinin diğer düşünürlerce nasıl değerlendirildiğini anlattı.

Prof. Dr. Mehmet Dalkılıç

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden 1985’te mezun oldu. Yüksek lisansını “Şia, Havaric ve Ehl-i Sünnet’te Takiyye” adlı tezle, doktorasını da “İtikadi İslam Mezheplerinde Ruh Kavramı” teziyle Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İlahiyat Anabilim Dalında tamamladı. Prof. Dr. Mehmet Dalkılıç, 2002’den itibaren görev yaptığı İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Temel İslam Bilimleri Anabilim Dalı Mezhepler Tarihi Bilim Dalında çalışmalarını sürdürmektedir.

Cemaleddin Efgani

İslami uyanışı etkileyen 19. yüzyıl fikir ve siyaset adamı. Onun ıslahat programında İslam birliği fikrinin çok önemli bir yeri vardır. Yaşadığı çağda İslam dünyasının parçalanmışlığı, bunun zaaf ve mağlubiyetlere sebep oluşu, nihayet sömürgeci Batı’nın İslam dünyasını taksime karar vermesi karşısında hem Osmanlı topraklarını hem de diğer İslam ülkelerini korumanın yegâne çaresinin birlik ve dayanışma olduğu gerçeğinin ortaya çıkması onu İslâm birliği üzerinde düşünmeye ve yazmaya sevk etmiştir.

Cemaleddin Efgani I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Cemaleddin Efgani kimdir?
  • Cemaleddin Efgani nasıl bir dönemde yaşamıştır?
  • İhya hareketleri nasıl başladı?
  • Efgani neden eleştirildi?
  • Efgani’nin İslam dünyasının durumu için çözüm önerileri neler?
  • Efgani’nin öncülük ettiği tüm ihya faaliyetlerinde nasıl bir söylem hâkimdir?
  • Cemaleddin Efgani ile öğrencisi Muhammed Abduh’un siyaset görüşleri hakkında neler söylenebilir?


3
Muhammed Abduh
49 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MehmetZekiİşcan #MuhammedAbduh

Bu videoda Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nin İslam Mezhepleri Tarihi hocalarından Prof. Dr. Mehmet Zeki İşcan, modern dönem sonrasında İslam dünyasının birçok alanda Batının gerisinde kalmasının sebeplerini Muhammed Abduh’un penceresinden anlattı. Muhammed Abduh’un özellikle ilmi ve kültürel anlamda ortaya çıkan problemlere yönelik çözüm önerilerini irdelemeye çalıştık. Onun Kur’an anlayışı çerçevesinde mucize, irade, kudret, nebi ve resul gibi kavramlara yaklaşımını değerlendirdik.

Prof. Dr. Mehmet Zeki İşcan

Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi (1989) mezunu. Yüksek lisansını 1991’de “Emr bi’l-Ma’ruf ve Nehy ani’l-Münker” konulu teziyle, doktorasını da 1997’de “Muhammed Abduh’un Dini ve Siyasi Görüşleri” teziyle tamamladı. 2003 yılında doçent oldu. Aynı kurumda Temel İslâm Bilimleri Bölümü İslâm Mezhepleri Tarihi Anabilim Dalı öğretim üyesi olarak görev yaptı.

Muhammed Abduh

Muhammed Abduh 1849’da Aşağı Mısır’ın bir köyünde dünyaya geldi. Babası Türk, annesi Mısırlı'dır. Bir hafız tarafından eğitildi. 13 yaşına geldiğinde Mısır’ın ikinci büyük eğitim yeri olan Ahmedi Camii'nin Kur'an Kursu'nda Medrese eğitimine başladı. 1866’da Kahire’de bulunan El-Ezher’ e kayıt oldu. Burada mantık, felsefe ve gizemcilik öğrenimi gördü. O, çalışmalarında sürekli olarak, İslam düşüncesinin taklit zincirinden kurtarılması ve dinin henüz ihtilâfların çıkmadığı dönemde Selef’in anladığı metotla ve ilk kaynaklarından hareketle anlaşılması gerektiğine vurgu yaptı. İnancın, tıpkı asr-ı saadette olduğu gibi saf hal gelmesini savundu. Ona göre gaye, saf hale gelmiş inancın akıl ve bilimle güçlendirilmesiydi. Ancak bu sayede değişen dünya şartlarında dinin rolünün tekrar etkinleştirilmesi mümkündü.

1905 yılında bir hastalığa yakalandı ve çok geçmeden İskenderiye’de vefat etti.

Muhammed Abduh I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • İslam modernizmini nasıl anlamalıyız?
  • Abduh’a göre İslam’ın esasları nelerdir?
  • Muhammed Abduh’un, akıl-vahiy ilişkisine bakışı nasıldır?
  • Muhammed Abduh mucizeleri inkâr mı ediyor?
  • Muhammed Abduh’un hangi görüşleri eleştirilmiştir?
  • Abduh’un nasıl bir ilah tasavvuru vardır?
  • Muhammed Abduh’a göre neden bir dini otorite olamaz?
  • Tevhid ve nübüvvet konusunda Abduh’un düşünceleri nelerdir?


4
İzmirli İsmail Hakkı
72 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MelikşahSezen #İzmirliİsmailHakkı

Bu videoda Araştırmacı Yazar Melikşah Sezen, İslam düşüncesinin son yüzyıldaki seyri hakkında kısa bir girizgâh yaptıktan sonra modern dönem sonrası İslam dünyasında ortaya çıkan problemler için İzmirli İsmail Hakkı’nın ortaya koyduğu çözüm önerilerine değindi. “Yeni İlmi Kelam” tartışmaları çerçevesinde dönemin önemli isimlerinin ve düşüncelerinin ele alındığı seminerimizde, İzmirli İsmail Hakkı’nın gelenekçi anlayış ile yenilikçi anlayış arasında kurmaya çalıştığı dengeyi değerlendirmeye çalıştı.

Araştırmacı Yazar Melikşah Sezen

Gazi Üniversitesi Muhasebe ve Finansman Öğretmenliği ile İlahiyat Fakültelerinde öğrenim gördü. Bu dönemde muhtelif hocalardan klasik usulde metinler okuyarak icazetler aldı. İhtisasına ilm-i kelam alanında devam etmektedir. Bu kapsamda kelâm, kelâm tarihi, kelâmın diğer ilimlerle ilişkisi konularında çalışmalar yapmaktadır. Hâlihazırda 15’ten fazla eseri bulunan Sezen, Çizgi Kitabevi’nin yayınlamakta olduğu “İzmirli İsmail Hakkı Külliyatı” projesinin de editörlüğünü yürütmektedir.

İzmirli İsmail Hakkı

Osmanlı Devleti’nin son döneminde yetişen ve yeni ilm-i kelâm hareketini temsil eden âlimdir. Meslek hayatını çok yoğun biçimde geçirmiş, birçok cemiyet ve teşekkülde faaliyette bulunmuş ve dönemin hemen bütün ilmî komisyonlarında yer almıştır. İlmi çalışmaları ve idari hizmetlerinden dolayı İzmirli’ye Dârülmuallimin-i Âliye’de birçok rütbe ve nişan verilmiştir. Son derece nazik bir kişi olan İzmirli’nin dini konularda sorumsuz kimselere karşı zaman zaman sertleştiği nakledilmektedir.

İzmirli İsmail Hakkı I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • İzmirli İsmail Hakkı kimdir?
  • Yeni İlm-i Kelam nedir?
  • İzmirli İsmail Hakkı hangi dönemde ve hangi şartlarda yaşadı?
  • İzmirli İsmail Hakkı’nın temel düşüncesi hakkında neler söylenebilir?
  • İzmirli İsmail Hakkı’nın eleştirilen düşünceleri nelerdir?
  • Yeni bir kelam ilmi anlayışına neden ihtiyaç duyuldu?


5
Said Halim Paşa
68 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #VahdettinIşık #SaidHalimPaşa

Bu videoda İbn Haldun Üniversitesi Medeniyetler İttifakı Enstitüsü Müdürü Dr. Vahdettin Işık, son yüzyılda İslam dünyasının içinde bulunduğu toplumsal ve düşünsel anlamdaki vaziyetini Said Halim Paşa’nın bakışıyla değerlendirdi. “Niçin geride kaldık?” sorusu yerine “İslam’ın bize sunduğu nimetlerden neden faydalanmadık?” sorusuyla başlanması gerektiğini savunan Said Halim Paşa’nın özellikle eğitim konusundaki hassasiyetini “tecdid” kavramı üzerinden değerlendirmeye çalıştık.

Dr. Vahdettin Işık

1990 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Yüksek lisansını “II. Meşrutiyet’te ve Günümüzde Kültürel Yabancılaşma”, doktorasını da “II. Meşrutiyet Dönemi Türk Düşüncesinde Doğu-Batı Algısı: İctihad ve Sırat-ı Müstakim Dergileri Örneği” tezleriyle yaptı. “Çağdaş İslam Düşüncesi”, “Said Halim Paşa”, “Mehmed Akif”, Modern Dünyada Din ve Toplum gibi konularda çalışmalarına devam etmektedir. 1908’den 2008’e İslamcı Dergiler Projesi’ni hazırladı. Halen İbn Haldun Üniversitesi Medeniyetler İttifakı Enstitüsünde Enstitü Müdürü olarak görev yapmaktadır.

Said Halim Paşa

Said Halim Paşa, Osmanlı İmparatorluğunun yıkılış aşamasında yetişmiş aydınların önde gelenlerinden biri. Osmanlı sadrazamı ve fikir adamı. İslam dünyasındaki gerilemenin sebebini şeriat hükümlerine aykırı davranılmaya bağlar. Bunun yanında ilimde, fende ve kültürdeki yozlaşmanın bu durumu perçinleştirdiğini düşünür.

Said Halim Paşa I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Said Halim Paşa kimdir?
  • Said Halim Paşa’nın yaşadığı sosyolojik dönem nasıldı?
  • Said Halim Paşa’ya göre İslam toplumunun özellikleri nelerdir?
  • Neden “gerileme dönemi” yerine “inhitat” kavramı kullanılmalı?
  • Said Halim Paşa’da nasıl bir siyaset anlayışı var?
  • Mevcut problemler karşısında Said Halim Paşa’nın çözüm önerileri neler?
  • Said Halim Paşa’yı diğer düşünürlerden farklı kılan nedir?


6
Bediüzzaman Said Nursi
94 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MetinKarabaşoğlu #SaidNursi

Bu videoda Araştırmacı Yazar Metin Karabaşoğlu, son dönem Osmanlı âlimi ve Nurculuk hareketinin kurucusu Bediüzzaman Said Nursi’yi ve onun penceresinden İslam dünyasının içinde bulunduğu durumu anlattı. Bediüzzaman Said Nursi’nin dini ve kültürel anlamda verdiği mücadelesini ve bu süreçte yaşadığı zorlukları ele aldığımız videomuzda, onun özellikle materyalizm felsefesinin tahrip edici yönüne yaptığı vurguyu anlamaya ve Risale-i Nur külliyatının ortaya çıkışı ile bu külliyatın “İman kurtarma” misyonunu irdelemeye gayret ettik.

Araştırmacı Yazar Metin Karabaşoğlu

1985 yılında İstanbul Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi'ni bitirdi. Okul yıllarından itibaren yazmaya başladığı Köprü dergisinin 1986-89 yıllarında editörlüğünü yürüttü. 1990'lardan bugüne, yazı, kitap ve çeviri çalışmalarının yanı sıra, İz Yayıncılık, İnsan Yayınları ve Zafer dergisi ile Karakalem Yayınları'nda editör olarak görev yaptı. 1994-2001 yılları arasında Yeni Asya gazetesinde köşe yazarlığında bulundu. Ocak 2010-Ocak 2014 arasında Nesil Yayın Grubu genel yayın danışmanlığını yaptı. Halen, TV111’de "Alternatif Bakış", "Siyer Okumaları", "Bediüzzaman'dan Mektup Var" gibi haftalık programlar düzenlemekte, Karakalem Dergisi bünyesinde ayda bir Karakalem Seminerleri ve haftalık Risale Okuma Kılavuzu dersleri vermektedir.

Bediüzzaman Said Nursi

Son dönem Osmanlı âlimi ve Nurculuk hareketinin kurucusudur. Onun fikri mücadelesini, İslâm düşüncesi içinde tecdid veya ihya olarak bilinen geleneğin bir devamı ve son dönem Osmanlı âlimleri arasında görülen yenilik hareketinin bir parçası şeklinde görmek mümkündür. Çalışmaları, daha çok eğitim eksenli olmuş ve buradan hareketle medrese üzerinden din ilimleriyle diğer ilimleri birleştirerek eksiklikleri gidermeyi düşünmüştür.

Bediüzzaman Said Nursi I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Ele aldığı problemler ve ortaya koyduğu çözüm önerileri,
  • İhya-Islah-Tecdid-Adalet-Demokrasi gibi kavramlar üzerinden siyasi düşünceleri,
  • İslam birliği anlayışı çerçevesinde hilafet hakkındaki görüşleri,
  • Dinde aklın yerine dair ön plana çıkan düşünceleri,
  • Sekülerizme dair yaklaşımları,
  • Etkilendiği ve etkilediği önemli isimler,
  • Kabul edilen ve eleştirilen görüşleri.


7
Seyyid Kutub
103 dk.

Bu videoda Eğitimci Yazar Oktay Altın, Mısırlı İslam düşünürü ve aksiyon adamı Seyyid Kutub’un siyasi, ilmi ve kültürel anlamda verdiği zorlu mücadeleleri ele aldı. Seyyid Kutub’un Mısır’da dini-siyasi bir hareket olarak faaliyet gösteren İhvan-ı Müslimin’de oynadığı rolü ve eserlerinde ön planda tuttuğu “Hâkimiyet, Cahiliye, Şura ve Sosyal Adalet” gibi kavramları “Niçin geride kaldık?” sorusu etrafında anlamaya çalıştık. Onun “Fi Zilali’l Kur’an” tefsiri çerçevesinde ortaya koyduğu, “Yeniden Kur’an’a dönülmesi ve onun kılavuzluğunda hayatın İslamlaştırılması” düşüncesinin toplum nezdinde oluşturduğu etkiyi ele almaya çalıştığımız seminerimizde, Seyyid Kutub’a yönelik eleştirileri de değerlendirmeye gayret ettik.

Eğitimci Yazar Oktay Altın

Eğitimci ve yazar. Haksöz Dergisi’nde yüze yakın yazısı yayımlandı. Birçok İslami faaliyette etkin rol alarak çeşitli seminerler verdi. Haksöz Haber’de köşe yazıları yazmaya devam etmektedir.

Seyyid Kutub

Mısırlı düşünür ve fikir adamı. Eserlerinde çağdaş dünyanın ekonomik ve sosyal problemlerine kapitalizm ve komünizm gibi sistemlerin çare üretemediğini, aksine bunların problem kaynağı olduğunu, kesin çözümün sadece İslâm’da bulunduğunu savunur. Ona göre toplumlar, Müslüman ve cahili olmak üzere ikiye ayrılır. Müslüman toplum sadece Allah’a kul olup hayatını O’nun hükümlerine göre düzenleyen insanların oluşturduğu toplum, cahiliye toplumu ise İslam inancı, düşüncesi ve değer hükümlerinin, İslam hukuk, ahlak ve davranış kurallarının hâkim olmadığı toplumdur.

Seyyid Kutub I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Seyyid Kutub kimdir?
  • Seyyid Kutub nasıl bir dönemde yaşadı?
  • Seyyid Kutub’un temel düşünceleri nelerdir?
  • Sosyal adalet konusunda Seyyid Kutub ne öneriyor?
  • Seyyid Kutub’un cihat anlayışını nasıl anlamalıyız?
  • Seyyid Kutub’un hangi görüşleri tepkilere yol açmıştır?


8
Hasan el-Benna
45 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #YusufYavuzyılmaz #HasanelBenna

Bu videoda Eğitimci Yazar Yusuf Yavuzyılmaz, Mısırlı fikir ve aksiyon adamı Hasan el-Benna’nın dini ve siyasi anlamda verdiği mücadeleleri anlattı. İslam’a bağlılığın azalması ve Batı taklitçiliğinin zayıflamaya ve gerilemeye sebebiyet verdiğini, dolayısıyla İslam’dan uzaklaşmanın toplumu kimlik bunalımına sürüklediğini düşünen Hasan el-Benna’nın kurtuluş reçetesi bağlamında giriştiği faaliyetleri, İhvan-ı Müslimin’in kuruluş sürecini ve bu teşkilatın yüklendiği misyonu Hasan el-Benna’nın fikri çabaları üzerinden değerlendirmeye çalıştık.

Eğitimci Yazar Yusuf Yavuzyılmaz

Eğitimci ve yazar. Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde bitirdi. Özgün İrade, Haber Duruş, Ümran, Eğitimde Diriliş, Enderun, Değirmen, Ayraç, Ada Bülteni, Yalnızlık Sözleri, Pirin, Keşkül gibi dergilerde yayınlanmış yazılarının yanı sıra telif ettiği 15 kitabı bulunmaktadır.

Hasan el-Benna

İhvan-ı Müslimin teşkilatının kurucusu Mısırlı fikir ve aksiyon adamı. Mısır’ın yoksulluk ve zayıflığının başlıca sebebinin İslâm’a bağlılığın gevşemesi ve Batı taklitçiliği olduğunu düşünür. Özellikle Mısır yöneticilerinin aldıkları Batı eğitiminin sonucunda İslam’dan uzaklaştıklarını; kendi din, tarih ve medeniyetleri hakkında cahil kalan bu insanların toplumu da bir kimlik buhranına sürüklediklerini ileri sürerek Batı’nın sosyal ve kültürel emperyalizmi yüzünden dinin etkinliğinin azaldığını ve ülkenin tek kurtuluş çaresinin İslam’ın temel değerlerine dönmek olduğunu söyler.

Hasan el-Benna I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Hasan el-Benna kimdir?
  • Hasan el-Benna’nın temel görüşleri nelerdir?
  • Hasan el-Benna nasıl bir coğrafyada yaşamıştır?
  • İhvan-ı Müslimin teşkilatının kurulma amacı nedir?
  • İhvan hareketinin Türkiye ve diğer ülkelere etkileri ne olmuştur?
  • Hasan el-Benna’nın Müslümanların problemlerine yönelik sunduğu çözüm önerileri nelerdir?


9
Mevdudi
72 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #AbdulhamitBirışık #Mevdudi

Bu videoda Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tefsir Anabilim Dalı hocalarından Prof. Dr. Abdulhamit Birışık, Pakistanlı âlim ve düşünür Mevdudi’yi ele aldı. İslam dünyasının son yüzyılda Batı karşısındaki durumunu Mevdudi’nin penceresinden anlatarak onun ortaya koyduğu ıslah projesini değerlendirdi. İslam dünyasının geride kalmasının en önemli sebebinin Batı’nın sömürge faaliyetleri olduğunu düşünen Mevdudi’nin siyaset ve eğitim gibi birçok alandaki yenilikçi fikirlerini ele aldık ve onun düşüncelerinin toplum nezdindeki etkisini anlamaya gayret ettik.

Prof. Dr. Abdulhamit Birışık

1987 yılında MÜ İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Yüksek Lisans (1990) ve Doktora (1996) eğitimini MÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü’nde tefsir alanında tamamladı. Doktora çalışmaları esnasında 2 yıl Pakistan ve Hindistan’da, 1 yıl da İngiltere’de araştırmalar yaptı. 1990-2001 yılları arasında TDV İSAM’da araştırmacı olarak çalıştı. Hâlihazırda Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde çalışmalarına devam etmektedir.

Mevdudi

Pakistanlı âlim ve düşünür. Cemaat-i İslami teşkilatının kurucu lideridir. En büyük hedefi Pakistan’ı dünyaya örnek teşkil edecek modern bir İslam devleti olarak kurmaktı. Cevaplamaya çalıştığı ilk soru ise "Müslümanlar neden sömürge konumuna düştüler?" sorusudur. Mevdudi'ye göre Batı medeniyeti, bilim ve teknolojiyi kullanarak dünya hâkimiyetini ele geçirmişlerdir. Bu süreçte pek çok medeniyet Batı medeniyetinin bünyesinde kolayca erimiş fakat Müslümanların kurmuş olduğu medeniyet karşı koymayı başarmıştır ve bu iki medeniyet hâlâ çarpışma halindedir. Mevdudi'ye göre Batı medeniyetine karşı koyabilmek için çeşitli ıslah projeleri üretilmesi ve hayata geçirilmesi elzemdir.

Mevdudi I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Mevdudi kimdir?
  • Mevdudi’nin yaşadığı dönem nasıldır?
  • Mevdudi’yi diğer düşünürlerden ayıran özellikler nelerdir?
  • Cemaat-i İslami neden ve nasıl kurulmuştur?
  • Mevdudi’nin siyasi ve dini görüşleri hakkında ne söyleyebiliriz?
  • Mevdudi’nin içtihat kavramı özelinde İslam Hukuku hakkındaki görüşleri nasıldır?


10
Fazlurrahman
90 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #ŞevketKotan #Fazlurrahman

Bu videoda Doç. Dr. Şevket Kotan, Pakistanlı âlim ve fikir adamı Fazlurrahman’ı ele alarak İslam dünyasının son yüzyılda Batı karşısında geride kalmasının sebeplerini onun düşünceleri çerçevesinde değerlendirdi. İslam dünyasındaki temel problemlerin çözümleri için Kur’an’dan hareket edilmesi gerektiğini, fakat bunun için yeni bir metot geliştirmenin elzem olduğunu düşünen Fazlurrahman’ın konu olduğu seminerimizde onun değişime yaptığı vurguyu “tarihselcilik” kavramı üzerinden değerlendirmeye çalıştık.

Doç. Dr. Şevket Kotan

1985 yılında Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. 1994 yılında yüksek lisans, 2001 yılında da doktorasını tamamladı. Doktora sonrası dönemde akademik çalışmaları bağlamında birçok ulusal ve uluslararası bilimsel toplantı ve sempozyumlara katılarak tebliğler sundu, müzakerelerde bulundu. Kaleme aldığı bilimsel çalışmaları Tezkire, Bilimname, Milel ve Nihal ve İslami İlimler gibi dergilerde yayımlandı. Çeşitli tarihlerde Mısır, Suriye, Ürdün ve Lübnan gibi Arap ülkeleriyle Fransa, İtalya ve Almanya gibi bazı Batı ülkelerinde bulundu. Halen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tefsir Anabilim Dalında Doç. Dr. Olarak çalışmaktadır.

Fazlurrahman

Pakistanlı ilim ve fikir adamı. Onun bütün fikir sistemi değişimin bir zorunluluk olduğu ilkesine dayanır. Toplumsal değişme tarihi bir gerçektir. Müslümanların geri kalması bu gerçeği tam olarak anlayamamalarından kaynaklanmıştır. Şu halde Müslüman düşünür toplumsal değişmenin mahiyetini araştırmalı, onun itici güçlerini tespit ederek bunu İslâmî temellere oturtmalıdır. Ancak böyle bir yöntemle hazırlanan kalkınma projeleri İslam toplumunu refaha kavuşturabiIir.

Fazlurrahman I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Fazlurrahman kimdir?
  • Neden eleştirilmiştir?
  • Nasıl bir tarihselcilik anlayışı vardır?
  • Kurtuluş için neler önermiştir?
  • Nasıl bir etkiye sebep olmuştur?


11
Şehabeddin Mercani
61 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #RamazanBiçer #Mercani

Bu videoda Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nin Kelam Anabilim Dalı hocalarından Prof. Dr. Ramazan Biçer, Kazanlı tarihçi ve düşünce adamı Mercani’nin ıslah hareketleri çerçevesinde ortaya koyduğu çözüm önerilerini dile getirdi. Son yüzyılda İslam dünyasının içinde bulunduğu buhranın Rusya’da yaşayan Müslümanlar nezdindeki yansımalarını görmeye çalıştığımız bu seminerde, Mercani’nin eğitim ve kültür alanında gerçekleştirmeye çalıştığı faaliyetleri değerlendirdik. İslam dünyasındaki düşünsel ve fikirsel anlamdaki durgunluğun sona ermesi ve ortaya çıkan güncel problemlere çözüm üretilebilmesi için “içtihat” kavramı üzerinde ısrarla durmasını, onun “eğitimde reform” düşüncesi çerçevesinde ele almaya çalıştık.

Prof. Dr. Ramazan Biçer

Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nden mezun oldu. Öğretmen olarak atandığı İstanbul’da, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Kelam Bilim Dalı’nda yüksek lisans ve doktorasını tamamladı ve ardından Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde göreve başladı. Halen Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi’nde Kelam Ana Bilim Dalı’nda görev yapan Prof. Dr. Ramazan Biçer’in çalışma sahası, kelam temel alanı yanında Türk-İslam dünyası sosyolojisi, küreselleşme, dini istismar eden radikal örgütler, Ortadoğu, Balkanlar ve Afrika’dır.

Şehabeddin Mercani

Kazanlı tarihçi ve ıslahatçı din âlimidir. İslamiyet ile modernizmi uzlaştırmak için çeşitli yorumlarda bulunmuş ve yaşadığı coğrafyada görüşleri kabul edilmiştir. Mercani, geri kalmışlığı temelde dinin yanlış yorumlanmasına ve dört mezhebin imamları gibi özgün fikirli âlimlerin yorumlarının sonrakiler tarafından dondurularak hür düşünceye engel kalıplar haline dönüştürülmesine bağlamıştır. Bu görüşü sebebiyle gelenek çizgisini takip eden ulema tarafından bütün görüşleri reddedilmiş, fikirleri ve tüm çalışmaları bir “yozlaşma hareketi” olarak tanımlanmıştır.

Şehabeddin Mercani I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Mercani kimdir?
  • Mercani’nin hayatı ve temel düşünceleri nelerdir?
  • Dünya üzerindeki sosyal hareketlerin fikri arka planında neler var?
  • Geleneksel eğitimin reformunu Mercani neden gerekli görmüştür?
  • İslam düşünürlerinin problemler için önerdiklerine nasıl bakmalıyız?
  • Mercani’nin ileri sürdüğü fikirlere ne gibi tepkilere yol açmıştır?
  • Eğitimde reform düşüncesine karşı Kazan mollalarının tavırları nasıl olmuştur?


12
Malik bin Nebi
88 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #HarunIşık #MalikbinNebi

Bu videoda Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kelam Ana Bilim Dalı hocalarından Prof. Dr. Harun Işık, Malik bin Nebi’nin “Medeniyet” kavramına bakışı çerçevesinde İslam dünyasındaki problemlerin çözümlerine yönelik ileri sürdüğü önerileri değerlendirdi. Bir medeniyetin kuruluşunda ve yıkılışında etkili olan temel saikleri kavramadan problemlerin aşılmasının pek de kolay olmadığını düşünen Malik bin Nebi’nin kültür ve toplum arasında kurduğu sıkı ilişkiyi ve bu ilişki üzerinden oluşturmaya çalıştığı tarih bilincini anlamaya çalıştık.

Prof. Dr. Harun Işık

Prof. Dr. Harun Işık, 2000 yılında Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesinden mezun oldu. 2003 yılında yüksek lisans, 2011 yılında doktora eğitimini Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde tamamladı. Hâlihazırda Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Kelam Ana Bilim Dalı Başkanı olarak görev yapmaktadır.

Malik bin Nebi

Cezayirli düşünce adamı. İslam dünyasının sömürge durumuna düşmesinin temel sebeplerini ve kurtuluş çarelerini tespit etmeye çalışmıştır. Onun asıl konusu medeniyettir. Müslümanların meselelerini bir medeniyet meselesi olarak gören Malik bin Nebi bir milletin insanlık gerçeğini, medeniyeti kuran ve yıkan etkenleri doğru kavramadıkça kendi medeniyet problemini aşmasının da mümkün olmayacağını düşünmüştür.

Malik bin Nebi I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Malik bin Nebi kimdir?
  • Malik bin Nebi’nin temel düşünceleri nelerdir?
  • Malik bin Nebi’nin hangi eserleri okunmalı?
  • Malik bin Nebi’nin yaşadığı dönem hakkında neler söylenebilir?
  • Malik bin Nebi’nin İslam ve Demokrasi anlayışı nasıldır?
  • Malik bin Nebi’nin çözüm olarak neler öneriyor?


13
Muhammed Âbid el-Cabiri
70 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MustafaTekin #MuhammedAbidCabiri

Bu videoda Prof. Dr. Mustafa Tekin, İslam düşüncesinin seyrini ve geldiği noktayı Faslı fikir adamı ve müfessir Muhammed Âbid el-Cabiri’nin bakış açısıyla değerlendirdi. Temel tezini “akıl” kavramı üzerinden şekillendiren Cabiri’nin “Beyani-İrfani-Burhani akıl” teorisini onun gelenekçi düşünce yapısına bakışı üzerinden anlamaya gayret ettik. Geride kalmışlığın en büyük sebebinin, modernizmle beraber gerçekleşen değişim ve dönüşümde İslam dünyasının kendisine yer bulamamış olduğunu düşünen Cabiri’nin ileri sürdüğü çözüm önerilerini irdelemeye çalıştık.

Prof. Dr. Mustafa Tekin

Prof. Dr. Mustafa Tekin, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde Din Sosyolojisi Ana Bilim Dalı Başkanı ve öğretim üyesi olarak çalışmaktadır. Çalışma alanı din sosyolojisi olup, Mevlâna, kadın ve din, sekülerleşme, modernizm, postmodernizm, özgürlük, insan hakları vb. konularda çalışmalarını yoğunlaştırmıştır. Dördü edisyon olmak üzere 21 kitap, farklı akademik ve sivil dergilerde makaleler, ulusal ve uluslararası sempozyumlarda bildiriler, gazetelerde köşe yazıları yazmıştır.

Muhammed Abid el-Cabiri

Faslı fikir adamı ve müfessir. İslam düşüncesi ve bilhassa İslam kültürü üzerine yaptığı zihniyet analizleri, eleştirileri ve önerileriyle uluslararası bir şöhrete sahip olan Cabiri, UNESCO tarafından birçok ödüle layık görülmüştür. İslam-Arap düşüncesinin ayrıntılı bir analizini yapan Cabiri’ye göre çağımızda bu düşünce bir kriz süreci yaşamakta, sosyal, siyasal ve kültürel alandaki sorunları çözememekte, hayatı ve düşünceyi inşa edememektedir. Bunun temel sebebi İslami ilimlerin tedvin edildiği dönemde teşekkül eden, kendisinin “Arap aklı” diye nitelendirdiği eski Arap/Müslüman düşünce yapısının varlığı, olayları ve olguları geleneksel yorumlama tarzının her çağda kendi kendini tekrar etmesi ve bu açmazın günümüze kadar sürmesidir.

Muhammed Abid el-Cabiri I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Cabiri kimdir?
  • Arap Aklı kavramı ne demektir?
  • Cabiri kimleri eleştirmiştir?
  • Cabiri irfani geleneğe neden karşı çıkmıştır?
  • Çözüm olarak Cabiri ne öneriyor?


14
Aliya İzzetbegoviç
72 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #MahmutHakkıAkın #Aliyaİzzetbegoviç

Bu videoda İstanbul Medeniyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji bölümü hocalarından Prof. Dr. Mahmut Hakkı Akın, “Doğu Batı Arasında İslam” ve “İslam Deklarasyonu” kitapları çerçevesinde Aliya İzzetbegoviç’in görüşlerini değerlendirdi. İslam dünyasının geri kalmışlığı sorununu çözmek için her anlamda mücadele eden ve Müslümanların yeniden İslam’a dönmeleri gerektiğini savunan Aliya’nın fikirlerini ele aldığımız bu videoda, onun “teslimiyet” kavramını nasıl ele aldığını anlamaya çalıştık. Ayrıca, “Ey teslimiyet, senin adın İslam’dır.” düşüncesi çerçevesinde İslam dininin iki dünya arasında eşsiz bir denge kurduğunu, “İslam” olmadan “insan” olmanın mümkün olmadığını ifade eden yaklaşımını anlamaya gayret ettik.

Prof. Dr. Mahmut Hakkı Akın

Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümünden mezun oldu. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Ana Bilim Dalında yüksek lisans ve doktora eğitimini tamamladı. İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sosyoloji bölümünde çalışan Prof. Dr. Mahmut Hakkı Akın; sosyal teori, Türkiye modernleşmesi, siyaset sosyolojisi, muhafazakârlık ve çocukluk sosyolojisi konularında çalışmalarına devam etmektedir.

Aliya İzzetbegoviç

Bosna-Hersek’in ilk cumhurbaşkanı, siyaset adamı ve İslam düşünürüdür. Hakkında çeşitli dillerde birçok eser ve makale yazılan Aliya İzzetbegoviç, siyasal kimliğinin yanında İslami fikriyatı ile öne çıkar. O, İslamiyet’i bütün bir sistem, dini ve maddi alanları birleştiren bir dünya görüşü olarak savunur. Ona göre insan akıl ve bedenin iki kutuplu birliği, İslam ise iki kutuplu dünya birliğidir. Doğu dünyası genelde ruhu, Batı dünyası maddeyi esas alırken İslamiyet her ikisini birleştirir.

Aliya İzzetbegoviç I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Aliya İzzetbegoviç kimdir?
  • “Müslümanlar Neden Geride Kaldı?” sorusuna Aliya’nın nasıl bir yaklaşımı vardır?
  • Aliya’nın “İnsan” kavramına bakışı nasıldır?
  • Aliya’ya göre din-dünya ilişkisi çerçevesinde İslam’ın diğer dinlerden farkı nedir?
  • Aliya’nın düşlediği İslam ülkesi ne gibi özellikler taşıyor?
  • Aliya’nın eserlerine hâkim olan temel görüşler nelerdir?


15
Ali Şeriati
57 dk.

#ÇağdaşİslamDüşünürleri #LütfiSunar #AliŞeriati

Bu videoda Prof. Dr. Lütfi Sunar, son yüzyılda İslam toplumunun siyasi ve fikri anlamda içinde bulunmuş olduğu durumu İranlı sosyolog ve düşünür Ali Şeriati’nin eserleri üzerinden değerlendirdi. İslam toplumunun asıl benliğine yeniden kavuşması için yeni söylemler geliştirmenin gerektiğini savunan ve çağın gereksinimlerine cevap üretebilecek mekanizmanın kurulmasını elzem gören Ali Şeriati’yi, etkilendiği önemli isimler çerçevesinde anlamaya gayret ettik.

Prof. Dr. Lütfi Sunar

2004 yılında Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Siyaset Bilimi Ve Uluslararası İlişkiler Bölümünde yüksek lisans, 2010 yılında İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Bölümünde doktora eğitimini tamamlamıştır. Sosyolojik teori, şarkiyatçılık, öteki, Türkiye’de toplumsal değişim ve tabakalaşma alanlarında çalışmalar yapmıştır. Hâlihazırda İstanbul Medeniyet Üniversitesi Sosyoloji Bölümünde öğretim üyesi olarak görevini sürdürmektedir.

Ali Şeriati

İranlı fikir adamı. Birçok insanın ilgisini çeken dersler ve konferanslar vermiş ve geniş etki uyandırmıştır. Ona göre öncelikle yapılması gereken şey, bir yandan dini dinamik bir ideal olarak tasavvur ederken bir yandan da ulemanın bilinen yöntemleriyle vakit kaybetmek yerine gençliğin dünyasına ulaşmak ve onu biçimlendirmenin yollarını keşfetmektir. Şeriati’nin fikirlerindeki ana tema, toplumun asıl benliğine dönmesini sağlayacak yeni bir İslâm söylemiyle Müslümanları yüzleştirmektir.

Ali Şeriati I Çağdaş İslam Düşünürleri

-Video İçeriği-

  • Ali Şeriati kimdir?
  • Sorunların çözümü için Ali Şeriati ne öneriyor?
  • Şeriati kimleri eleştirmiştir?
  • Şeriati’yi anlamak için hangi kitapların okunması gerekir?
  • Ali Şeriati’nin düşünceleri toplumda nasıl bir etkiye sebep oldu?


İlk yorumu yazan olun.

Lütfen giriş yapıp yorum ekleyin
Favorilere Ekle
Kayıtlı: 745 öğrenci
Süre: 20 Saat
Dersler: 15
Seviye: Orta
Çağdaş İslam Düşünürleri
Layer 1
Giriş Yap Kategoriler